Är det försvarbart att trimma bilen?

Vi har alla varit unga och gjort saker som ligger lite i gränslandet mellan det lagliga och det olagliga; i vissa fall så har det varit rena övertramp som kanske skett för att testa gränserna lite. Ett snatteri av en karamell enbart för att känna spänning, en mörk kväll, en tunnel och en sprayflaska för att skriva ett politiskt budskap eller en liten mekanisk ansträngning för att få mopeden att gå fortare.

Det senare känner förmodligen alla 70- och 80-talister till. Man trimmade den moped man ägde och det skedde dessutom ofta med föräldrarnas goda minne ( då de, som unga, också gjort exakt samma sak). Livsfarligt, sett till att man då inte heller hade samma rigorösa utbildningskrav för att få köra moped som man har idag. Säkerhetskraven då? Ja, det räckte med att fylla 15 år.

Allt det här leder oss till dessa 70- och 80-talister idag. De som blivit vuxna, som har barn och som numera är förebilder. Men som, trots detta, lever kvar i tiden då man nudda lagens gråzoner och köra så fort som möjligt. Det finns två perspektiv på detta fenomen: det rent förkastliga och det som faktiskt kan uppmuntras.

Skillnad på en motoroptimering och på att köra som en idiot

Vi börjar med det förkastliga alternativet - det som handlar om hur du kör. Oavsett vilken bil det handlar om så finns det vuxna människor som inte kan bete sig i trafiken. Det handlar nästan uteslutande om män och det handlar om sådana som befinner sig i åldern mellan 18-45 år: Efter det börjar testosteronet att avta och vilddjuren blir lite frommare. Förhoppningsvis har deras aggressiva bilkörning inte skadat någon under den tidsperioden.

Ett evigt gasande, ett evigt hållande på sin “rätt”, skrik bakom ratten, filbyten utan att blinka, usel rondellkörning och så vidare. Att det kanske finns barn som leker i området eller att det står 30 på en hastighetskylt spelar ingen roll. Det är dessa män - de förvuxna barnen - och deras bilar som ska fram och detta så fort som det bara är möjligt.

Lösningen på detta är tyvärr omöjlig att hitta: ska de få spärrar insatta i bilarna, ska de tvingas köra upp fler gånger - vid olika åldrar - eller ska man låta killar få ta körkort senare än tjejer? Klart står i alla fall att vissa män inte ska sitta bakom ratten och äga rätten att köra fram i en, för egen del och för andras, livsfarlig bil.

En motoroptimering har många fördelar

Det bättre alternativet då? Ja, det finns faktiskt en fördel i att trimma sin bil också. Trimma som innebär att man genomför en motoroptimering. Dagens bilar är smarta och styrs med hjälp av programvara som tillverkaren satt tydliga gränsvärden för. det innebär att det finns “mer att ta av “ hos moderna bilar och där en motoroptimering är möjligt att göra. Något som dels gör att bilen blir piggare, roligare att köra och får en minskad bränsleförbrukning.

Det senare förklaras av att man vid en motoroptimering gör att bilens - motorns - delar jobbar lite mindre och att därmed också förbrukningen minskar. Motorns kraft kan även den öka genom en motoroptimering - detta med så mycket som 50 %.

Hur kan då detta vara relevant sett till att vi nyss gick igenom alla idioter som befinner sig på vägarna? Det ena utesluter inte det andra. Normala bilförare - som följer lagar, regler och som visar hänsyn - kan har stor nytta av en motoroptimering så en sådan, så att säga, vässar upp bilen och sparar pengar. Man vill alltid ha så stor effekt som möjligt och kan man - utan att bryta mot reglerna - hantera fart så är det en ren njutning. Det är de som inte klarar av detta som ska undvika en motoroptimering - alla vi andra kan genomföra en sådan med väldigt gott samvete.

11 apr 2018