Provocerande konst – endast för vita

Jag har börjat sysselsätta mig med att rita. Det är inget jag är särskilt duktig på men det är väldigt kul. Idag skapade jag en egen variant av Carl Johan De Geers fantastiska affisch ”Skända flaggan”. Själv tycker jag att min version är mindre provocerande än originalet.

(Klicka för större bild)

Jag delade med mig av min bild på Twitter och det tog inte lång tid innan reaktionerna trillade in.

Jag misstänker att dessa människor aldrig hört talas om Carl Johan De Geers original. Någon som dessa rasister ser som svensk skulle med största sannolikhet inte få lika kraftiga reaktioner. De verkar mena att jag i egenskap av någon som migrerat inte har rätt att skapa provocerande konst. Nåja, det är en sanning med modifikation. Skulle jag gjort en rondellhund eller en rasistisk nidbild av muslimer så skulle de hyllat mig till skyarna. Det här är inget nytt utan helt i enlighet med Sverigedemokraternas kulturpolitik. Samtidigt som de attackerar provocerande konst så vill de ge stöd till Lars Vilks. Man kan tycka att det är inkonsekvent, man kan också tycka att det är ännu ett tydligt exempel på Sverigedemokraternas främlingsfientlighet. Själv tycker jag mest det är pinsamt. Och kanske också lite provocerande.

Detta inlägg är publicerat i Politik och taggat , . Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar eller en trackback: Trackback URL.

29 Kommentarer

  1. Publicerad 1 september, 2012 kl 03:53 | Permalänk

    Ja rasisters helt plötsliga vurmande för yttrandefriheten och konstnärers rätt till den är väldigt märklig, precis som de som hävdar att de i egenskap av nationalsocialister SJÄLVKLART är måna om djuren (antagligen för att vargjakt suger, eftersom vargar är nordiska urdjur och ASBALLA, typ, liksom, bah… så att ee).

  2. Jonatan
    Publicerad 1 september, 2012 kl 08:08 | Permalänk

    Klart att folk blir mer upprörda när det är någon med invandrarbakgrund som gör det.
    Så fungerar det nog i hela världen.
    Det blir ju ett extra hån. Vi ser ju dig och dina bröder som en enorm kostnad vi blivit påtvingade, ska du då dessutom kränka Sverige så blir man ändå mer upprörd.

    • Publicerad 1 september, 2012 kl 10:35 | Permalänk

      Hej!

      Nej, det är nog inte så självklart. Anledningen till att ”folk” blir upprörda är att de hyser främlingsfientliga åsikter. Annars skulle det inte spela någon roll om jag migrerat eller ej. Att främlingsfientliga behandlar människor olika beroende på ursprung är nog lika över hela världen, så det har ni gemensamt, vad kul!

      Blir det ett extra hån? Nästan som en plusmeny av hån? En liten håndipp till chipsen så att säga? Det är intressant att du ser mig och mina bröder (vilka då?) som en enorm kostnad du blivit påtvingad. Sanningen ligger nog närmare att du är ännu en person vars främlingsfientlighet är en enorm kostnad för samhället i form av försvårad integration, strukturell rasism och ökat utanförskap.

      Jag har aldrig kränkt Sverige, du har däremot kränkt alla livsformer genom att använda intelligensen du fått via evolution till att skriva den mest korkade skiten någonsin. Varsågod, där fick du lite hånkorv till din potatis.

      • Rita
        Publicerad 3 september, 2012 kl 10:33 | Permalänk

        Menar du att du inte kränker Sverige genom att lägga upp en bild på en brinnande svensk flagga? Vad försöker du få fram då?
        ”Nationer är bara gränser, det borde inte finnas bla bla bla”.
        Ge mig inte det skitsnacket.
        Att visa bilder på en brinnande svensk flagga är en dålig ursäkt för att försöka visa att man inte tror på och inte stödjer nationalstater, med tanke på den publik som är emot dig.
        Du kunde lika gärna ha skrivit att du inte tror på ”gränser” helt enkelt, men ändå väljer du att provocera svagsinnade och ömtåligare individer och meningsmotståndare genom att lägga upp den bilden.
        Du har all rätt till att göra det, men jag har börjat tvivla på dina metoder på den senaste tiden, Kawa.
        Du har en bra metod för förmedlingen av dina idéer och åsikter rätt så snällt med en blandning av sarkasm och ironi, men nu är du ju inte lika snäll längre. Du ska fortsätta vara snäll!
        Sjunk inte!

        • Publicerad 3 september, 2012 kl 11:50 | Permalänk

          Hej!
          Spännande att du läst in massa i vad min teckning skulle ha för bakomliggande tanke. Det här är ungefär vad jag tänkte när jag målade den: ”lol ska göra de geers skända flaggan fast med kebab istället för kuken haha lmao”

          Och gällande snällhet så får du detta som jag skrev på twitter:

          bit.ly/LPmRFy För ett tag sen skrev jag denna snälla och väldigt pedagogiska text som handlar om tolkningsföreträde.
          Vet ni vad jag fick för kommentar på den? ”Om du fortsätter skriva så kommer samma sak som hände på Utöya att hända här i Sverige”.
          Så fuck din pedagogik, fuck din snällhet, fuck din kumbaya sitta i ring och hålla hand. Det är över nu.
          Fuck dig och ditt patriarkala rasistsystem. Ni gör våld på mig varje dag. Gråter du för att jag säger ifrån så vänta dig ingen sympati.
          Få saker som gör mig så arg som när de i toppen av pyramiden tycker att de i botten ska vara snällare.
          Varför ska ansvaret för upplysningen alltid läggas på offret? Varför ska jag bära ansvaret att utbilda min förtryckare?
          Jag vägrar. Antingen släpper du in mig eller så sparkar jag ner dörren. Jag tänker inte be snällt för den som stänger mig ute.
          Min rygg böjer sig inte en centimeter till.

          Kram.

          • Rita
            Publicerad 4 september, 2012 kl 05:21 | Permalänk

            Hehe, patriarkala rasistsystem. Låter som någon slags konspirationsteori! Inte så annorlunda från ”PK-maffia” och liknande :)

          • Publicerad 4 september, 2012 kl 09:27 | Permalänk

            Hehe ja låter som en konspirationsteori ifall man är helt dum i huvudet och förnekar att vi lever i ett samhälle där kvinnor och de utanför majoritetsbefolkningen strukturellt diskrimineras :)

  3. Tjorven
    Publicerad 1 september, 2012 kl 10:25 | Permalänk

    <3

  4. Jonatan
    Publicerad 1 september, 2012 kl 11:45 | Permalänk

    Min främlingsfientlighet har inte försvårat intrigrationen. Den har snarare tillkommit just pga dålig intrigration.
    Vilket jag inte belastar Sverige för utan snarare dem som ska integreras.

    Tror du själv, att ditt lila utspel med att kränka fanan bidrar till att förbättra integrationen?
    Hela ditt inlägg handlar ju just om att lyfta fram olikheter, dela upp, skapa irritation.
    Du visste innan du gjorde det att det skulle få dessa reaktioner.

    • Publicerad 1 september, 2012 kl 11:50 | Permalänk

      Visst. Och kvinnor som blir slagna blir det för att de förtjänar det va? Förstår att logik inte är din starka sida men det går att åtgärda, har du funderat på att Gå Om Dagis? Skulle passa dig perfekt.

      Om yttrandefrihet inte är något du gillar så föreslår jag att du flyttar till Saudiarabien. Där finns det fler människor som delar dina åsikter.

      Här håller jag på och delar upp, lyfter fram olikheter och skapar irritation. Jag borde göra som er rasister och eh… ja… hmm. Nu hade vi inte tänkt till riktigt va? Det är okej, jag förväntar mig inte så mycket mer från dig. Drick lite hånmjölk och lägg dig istället. Jag lovar att inga läskiga somalier har gömt sig under din säng.

  5. Jonatan
    Publicerad 2 september, 2012 kl 12:13 | Permalänk

    Yttrandefrihet är en sak. Klart att man ska få publicera bilder även provocera.
    Men jag undrade mer om det fyllde något syfte.
    Min poäng var att jag tror att du motverkar ditt eget syfte.
    Oftast när man gör något som provocerar så vill man ha en reaktion, för att det sedan ska leda till något.

    Jag antar att du ville att några skulle angripa dig just för att du var invandrare, för att du sedan skulle kunna skriva om det här, i din kamp mot rasismen.
    Men i självverket bidrar du mer till dina motståndare.

    • Publicerad 2 september, 2012 kl 11:48 | Permalänk

      Syftet var att jag gjorde en rolig egen variant av Carl Johan De Geers affisch ”Skända flaggan”. Det var allt. Jag hade tråkigt och ville rita något. Resten är bara paranoida i ditt huvud.

      Varför i helvete skulle jag vilja bli angripen? Räcker det inte med de oprovocerade rasistiska påhoppen jag utsätts för dygnet runt? Tror du att jag behöver leta upp rasisterna?

      Det du gör är att bidra till att jag blir gråhårig med dina fantasifoster om invandrare som provocerar för att bli påhoppade av rassar.

  6. Katten
    Publicerad 2 september, 2012 kl 01:43 | Permalänk

    Åh vad bra! Bra, bra, bra! Jag blir lycklig. Rolig och allvarlig, välformulerad och skarp blogg. Tack!

  7. Publicerad 2 september, 2012 kl 02:54 | Permalänk

    Hej Kawa!

    Vad roligt att du har börjat rita. Det kan säkert komma att bli ett bra komplement till dina andra färdigheter när du fått lite mer övning. Jag såg din variant av De Geers ”Skända flaggan” och jag har läst twitter-reaktionerna du publicerat här på bloggen samt dina kommentarer.

    Jag blir ibland upprörd av de texter du publicerar på bloggen och av dina kommentarer på ”Vita kränkta män”. Inte för att jag inte håller med dig. Jag håller med om det jag tror att du försöker säga. Det som upprör mig är alltså inte vad du försöker säga utan hur du säger det.

    Precis som du så tror jag inte att människor är födda ”klara”. Jag tror att vi lär oss på vägen. Du har lärt mig att se mönster som jag inte hade tänkt på tidigare och jag har blivit mer självmedveten som en konsekvens av det. Du har fått mig att växa och utvecklas som människa. Det tror jag att alla kan göra, växa som människor alltså, och jag hoppas att den här kommentaren kan bidra till att du ser några mönster i ditt sätt att uttrycka dig.

    Återigen vill jag poängtera att jag håller med dig i sak, det är sättet du framför din kritik på som ibland upprör mig.

    Jag misstänker att dessa människor aldrig hört talas om Carl Johan De Geers original.

    Jag håller med. Det är mycket möjligt att de inte sett originalet och om de gjort det så är chansen stor att de inte läst på tillräckligt för att kunna placera originalet i ett sammanhang. Men du placerar inte heller in originalet i sitt sammanhang. Du skriver:

    Själv tycker jag att min version är mindre provocerande än originalet.

    Din version kan anses vara mindre provocerande än originalet. Mycket på grund av att det är just en remake. Men också för att samhället har förändrats på 45 år. De Geers original blev beslagtaget och uppeldat av polisen och De Geer fälldes i Svea hovrätt, med motiveringen ”skändande av statssymbol”, ”skändande av utländsk statssymbol”, samt ”uppvigling”. Straffet blev 75 dagsböter.

    När originalet publicerades kunde du polisanmäla din granne om hens flagga var skadad. Det kan du inte göra idag. Flaggskändning har en annan status i Sverige. Utifrån det perspektivet måste din version anses vara mindre provocerande.

    Tyvärr ger du ingen motivering till varför du tycker att din version är mindre provocerande. Genom hela inlägget antyder du att din avsikt varit att provocera (även om du tar avstånd från det i kommentarsfältet), jag kommer att återkomma till det och till varför din version är mer provocerande än De Geers original. Jag har några andra punkter jag vill ta upp först.

    Du fortsätter med att skriva:

    Någon som dessa rasister ser som svensk skulle med största sannolikhet inte få lika kraftiga reaktioner.

    Det är möjligt att det här är sant också. Problemet är att du rycker fram ”rasist”-stämpeln och spekulerar. Det finns flera problem med att anklaga människor för att vara rasister.

    Dels finns det psykologiska aspekter. Anklagar du någon för att vara rasist (eller ”manshatare” eller vad som helst) så är risken stor att de sätter sig i försvarsställning. Människor vars högsta prioritet är att försvara sig är av min erfarenhet sämre på att vara konstruktiva och sämre på att lyssna. Så när du kallar folk för rasister så försämrar du dina möjligheter att förändra och påverka.

    Det finns andra problem med att sätta ettiketter på folk. När du kallar någon för ”rasist”, ”feminist”, ”bög” eller ”invandrare” gör du en generalisering. Du tillskriver individen egenskaper som du förknippar med ettiketten satt på dem. Du kategoriserar dem.

    Skillnaden mellan människor inom en kategori är, som du vet, oftast mycket större än skillnaden mellan olika kategorier. När du generaliserar genom att säga ”du är [INVANDRARE] alltså…” eller ”du är [KVINNA] alltså…” tillskriver du invividen egenskaper utifrån en generalisering av gruppen. När du kallar någon för ”rasist” riskerar du att göra samma misstag.

    Din spekulation, att om de sett dig ”som svensk” så skulle ditt verk ”med största sannolikhet inte få lika kraftiga reaktioner”, är intressant. Låt oss se om du lyckas föra den i bevis när vi läser vidare.

    De verkar mena att jag i egenskap av någon som migrerat inte har rätt att skapa provocerande konst.

    Inget av citaten du har med i ditt inlägg säger att de skulle vara mer okej med provocerande konst om du inte migrerat, så var kommer den slutsatsen ifrån?

    Skulle jag gjort en rondellhund eller en rasistisk nidbild av muslimer så skulle de hyllat mig till skyarna.

    Det är inte alls säkert. Det du gör här är ett exempel på att använda ”rasist”-stämpeln för att tillskriva individer (upplevda) egenskaper från gruppen.

    Vi kan använda oss av ett litet tankeexperiment.

    Vi antar att du bor i ett radhus med fru och barn och hund och volvo. En dag när du promenerar på stan ser du en bil som någon har slagit in rutan på och tömt på värdesaker.

    Om det är din bil blir du kanske förbannad. Är det någon annans bil blir du kanske också förbannad, eller så bryr du dig inte (du kanske har annat som känns viktigare att uppröra dig över) eller så hyllar du förövarna för att de rånat en bil som inte är din bil.

    Som du uttrycker dig låter det som att du tror att de du kallar rasister skulle hylla de som rånar bilen så längde det inte är deras egen bil som blir rånad. Men rasisterna skulle lika gärna kunna vara likgiltiga.

    Det känns naivt att anta att du skulle blivit hyllad om du valt ett annat motiv. Det finns så sjukt många anledningar till att hyllningar uteblir. Den vanligaste är att verket inte är tillräckligt bra.

    Låt oss fortsätta. När du skriver:

    Det här är inget nytt utan helt i enlighet med Sverigedemokraternas kulturpolitik.

    Så blir den logiska slutsatsen att du

    1. Tycker att alla rasister är Sverigedemokrater och
    2. att alla Sverigedemokrater är rasister.

    Återigen generaliserar och kategoriserar du. Det är mycket möjligt att de du citerar är Sverigedemokrater, men det de citaten du tillhandahåller bevisar inte detta.

    Samtidigt som de attackerar provocerande konst så vill de ge stöd till Lars Vilks.

    Helt sant och det är bra att du stödjer ditt påstående med en källa. Men nu pratar du om Sverigedemokraterna och inte om de som kommenterat din bild på Twitter, det känns som att du byter ämne.

    Man kan tycka att det är inkonsekvent, man kan också tycka att det är ännu ett tydligt exempel på Sverigedemokraternas främlingsfientlighet. Själv tycker jag mest det är pinsamt. Och kanske också lite provocerande.

    Återigen. Sverigedemokrater, inte twitter-kommentarer.

    Problemet med att stämpla människor som rasister är att du med den generaliseringen gör precis samma fel som de som generaliserar om invandrare, kvinnor eller homosexuella. Du vet bättre än så. Du kan bättre än så.

    Jag lovade att jag skulle komma tillbaka till varför din version av bilden är mer provocerande än De Geers. Din version är mer provocerande eftersom den, till skillnad från De Geers, uppfattas som att den är gjord för att provocera.

    I ett av dina svar till Jonatan påstår du att det här med att du gjort det för att provocera endast är ”paranoia i [hans] huvud”. Du säger att du ”hade tråkigt och ville rita något”.

    Jag har svårt att se hur du skulle kunna vara omedveten om att din tekning skulle provocera. Att skända flaggor anses vara provocerande över hela världen. De Geers original bröt mot svensk lag, brändes upp och han var tvungen att betala böter. Något annat som provocerar: folk som bryter mot lagen.

    Det är möjligt att du bara råkade välja att göra en egen version av De Geers original utan tanke på att det skulle vara provocerande men jag finner det högst osannolikt. Du verkar på tok för intelligent för att ha missat symboliken i att skända flaggor (och du antyder att du har koll på De Geers original).

    I slutändan kanske det inte spelar så stor roll vad du hade för avsikt med din version. De kommentarerna du fått är inte okej. Även om jag kan motivera varför din version var provocerande så faller det under våldtäktslogik att ens påstå att ditt verk rättfärdigade de kommentarerna du fått. Även om ”du bad om det” så är den typen av kommentarer inte okej.

    Avsiktligt eller inte så lyckades du provocera.

    När jag läser reaktionerna du fått blir jag först mörkrädd. Sen lite kluven. Du använder dig av mycket ironi i dina texter. I Den nya samhällspyramiden skrev du:

    Vi vet också att de där som slavar ihjäl sig i tredje världen för att skapa allt som höjer vår livskvalité helt enkelt inte har tillräckligt mycket arbetsvilja.

    Det är uppenbart ironiskt. Det är möjligt att vissa av de kommentarer du får också är det. Kommentarer som ”Om vi ändå tog emot apor istället. Vilket fint land Sverige skulle ha varit då.” är så absurda att ironi känns mer rimligt än att det skulle vara på allvar.

    Jag är dock säkerligen naiv. Jag var inne på avpixlat flera gånger innan jag insåg att det inte var en sida som ironiskt drev med rasister utan att texterna var skrivna på allvar.

    Det finns dock ett inneboende problem om du använder dig av mycket ironi. Hur ska du skilja ironiska kommentarer från uppriktiga?

    När du skriver att de som slavar ihjäl sig inte har tillräckligt med arbetsvilja så vill jag svara ”Ja, precis så är det” och bekräfta din ironi med mer ironi. Men du skulle kunna tolka det jag skriver som uppriktigt.

    Jag skulle vilja problematisera två andra saker när jag ändå är igång.

    För det första så känns det ibland som att du medvetet missförstår människor. I inlägget som samhällspyramiden analyserar du påståendet att ”bästa skyddet mot låg lön är utbildning och arbetsvilja”. Du skriver

    Utbildning är definitivt ett bra sätt att få högre lön (såvida du inte är invandrare eller kvinna).

    Vilket stämmer. Utbildar du dig i klassiska kvinnoyrken får du proportionellt mindre lön än om du vidareutbildar dig till klassiska mansyrken. Och det finns många invandrare som inte kan få andra jobb än som exempelvis taxichaufför, där du inte får högre lön bara för att du råkar vara läkare eller ingenjör.

    Du fortsätter med citatet ovan om de som ”slavar ihjäl sig i tredje världen” och då blir det konstigt. Ingen har ifrågasatt deras arbetsvilja och för dem skulle högre utbildning säkert leda till högre lön. Du väljer att dela upp citatet och jämföra meningens olika delar i olika sammanhang. Det gör att det känns som att du medvetet försöker missförstå.

    För det andra så använder ofta du en omotiverat aggressiv, hånfull och barnslig ton i dina svar på bloggen. Till Jonatan skriver du:

    Jag har aldrig kränkt Sverige, du har däremot kränkt alla livsformer genom att använda intelligensen du fått via evolution till att skriva den mest korkade skiten någonsin.

    Förstår att logik inte är din starka sida men det går att åtgärda, har du funderat på att Gå Om Dagis? Skulle passa dig perfekt.

    Nu hade vi inte tänkt till riktigt va? Det är okej, jag förväntar mig inte så mycket mer från dig. Drick lite hånmjölk och lägg dig istället. Jag lovar att inga läskiga somalier har gömt sig under din säng.

    Jag förstår inte hur den tonen ska kunna leda till något positivt.

    Hursomhelst. Det jag egentligen ville säga är att jag håller med dig om det jag tror att du försöker säga men jag tror att sättet du säger det på gör att folk blir upprörda i onödan och att det leder till ett okonstruktivt debattklimat.

    Ha det! <3

    • Publicerad 2 september, 2012 kl 03:10 | Permalänk

      Jag skriver väldigt mycket ur ett pedagogiskt och snällare perspektiv. Jag är medveten om de psykologiska aspekter du tar upp av att kalla någon för rasist. Jag vet hur det kan få någon att sluta lyssna. Men vet du vad, det gör inte dessa människor till mindre rasistiska. De är rasister, att inte kalla dem för det, oavsett syfte, vore att ljuga.

      Jag vill att kommer ihåg en sak nästa gång du tänker att jag borde vara snällare eller mer pedagogisk mot rasister. De begår våld mot mig. Jag kan inte använda internet utan att bli utsatt för rasism. Jag kan inte leva i det här samhället utan att den strukturella- eller direkta rasismen påverkar mig. Jag får dagligen hot och förolämpningar riktade mot mig och min familj av dessa människor. De begår våld mot mig. Kom ihåg det nästa gång du vill att jag ska vara snäll.

      Vidare dissekerar du mitt inlägg om den nya samhällspyramiden och pratar om ironi som bekräftar ironi och att jag drar slutsatser utan underlag och generaliserar. Gissa vad, det var ett humoristiskt inlägg och det får man göra när man skämtar.

      Kort och gott, jag får vara arg om jag vill, jag får skämta om jag vill och jag får göra precis allt annat jag utan att konstant behöva ta hänsyn till att folk kan missuppfatta. Det räcker med att jag har en konstant press på mig genom svenskarnas rasism, jag betackar mig ytterligare press från de goda krafterna i samhället.

      Ha det.

  8. Erik
    Publicerad 3 september, 2012 kl 07:49 | Permalänk

    Riktigt bra Kawa! Upptäckte dig nyss, och kommer fortsätta läsa det du skriver. Klarsynt och välformulerat. Right on!

  9. Jenny
    Publicerad 3 september, 2012 kl 08:21 | Permalänk

    amen, broder!! du är bäst <3

  10. Publicerad 6 september, 2012 kl 01:31 | Permalänk

    Ja man kanske skulle gå till Rosengård och steka lite bacon på en brinnande koran.

    • Publicerad 6 september, 2012 kl 05:11 | Permalänk

      Hej Dan,

      Jag vet att du ser dig själv som någon slags sanningssägare och väldigt provocerande konstnär. Vet du, dina verk är bland det lataste jag någonsin sett. Det är inget annat än dussinrasism du kan hitta på två sekunder hos dina meningsfränder i Avpixlat. Du döljer dina vidriga åsikter bakom en konstfasad. Men som du märkt så lurar du ingen längre. Det är därför du blir allt vildare i din jakt på att provocera fram en reaktion. För om du bara lyckas provocera så kan du låtsas att det inte handlar om att du är en puckad rasist, utan att du har konstnärliga anledningar till dina unkna åsikter!

      Kort och gott: lol

      P.S. Bra sagt Dan. D.S.

  11. Andres
    Publicerad 6 september, 2012 kl 11:29 | Permalänk

    Jag har en speciell facebook-profil med ett svenskt namn när jag bråkar/diskuterar med folk på aftonbladet/facebook osv, pga att det, av uppenbara skäl, liksom inte funkar/folk vägrar lyssna/börjar prata skit när jag använder mitt riktiga namn (nu fick jag plötsligt impulsen här att skriva och berätta hur svensk och medelklass jag är egentligen osv, whaddap med det?) men när jag läste ditt inlägg så kom jag på att det kanske fan var dumt, att jag kanske spelar puckona i händerna då, att jag begränsat mig själv och inrättat mig efter deras regler. Tack kawa, jag ska nog sluta med det där

    • Publicerad 6 september, 2012 kl 11:32 | Permalänk

      Jag är extremt svensk men på grund av mitt namn och mitt utseende så blir mitt ursprung det som definierar mig ändå, så jag förstår dig precis. Men som en vis man en gång sa: Fuck the haters. Jag tycker du ska använda ditt riktiga namn och be idioter som använder ditt ursprung som ett argument emot dig att dra åt helvete. Kram.

  12. Peter
    Publicerad 7 september, 2012 kl 10:15 | Permalänk

    Nu är väl kebab inte lika kränkade än kuken. Eller ja, det beror på kebaben iofs…

    Det är verkligen inte lätt för dessa lättkränkta vita män att fösta vad de Geers konstverk handlar om. I korthet: sluta tala om för mig vad jag skall tänka och brinna (he he) för, och vad är det egentligen som är så speciellt med en tygbit?

    Det är inte lätt för rassarna – de har ju en ganska dålig koll på vad som är svenskt, uppfödda på amerikanska sitcoms som de är. Så det får bli midsommar och flaggan, liksom.

  13. skända skiten
    Publicerad 13 september, 2012 kl 01:32 | Permalänk

    haha.. fantastiskt! du är en hjälte! kompromisslöst jävla rolig..

    fan va folk blev snyftiga av en enkel jäkla teckning. svenskar som gärna är kvicka som asen på att fördöma muslimer som brusar upp sig på rondellhundar o allt vad det kan vara.

  14. Publicerad 14 september, 2012 kl 05:08 | Permalänk

    Jag blir alldeles mörkrädd varje gång jag ser eller hör dessa människor, va fan, det är en flagga… en bit tyg! Jag fattar verkligen inte grejen med att bli helt till sig för din nyversion av de Geers verk som du skapat.

    En del borde verkligen skaffa sig lite humor. :(

  15. Roger K.
    Publicerad 14 september, 2012 kl 11:26 | Permalänk

    Vänta nu här… varför tror ni det är fel att vara främlingsfientlig?

  16. Publicerad 17 september, 2012 kl 12:02 | Permalänk

    Aaah äntligen lite stimulans! Äntligen lite åsikter, tänker jag då jag sitter långt ut på den svenska landsbygden och fiskar efter tankar. Efter att ha följt vita kränkta män med liv och lust på facebook blev dödsmaskinen liksom grädden på moset. Tack snälla för det du gör! Och nu belyser du något jag har haft i huvet sen Viks kom på tapeten.

    Vem har rätt till den där underbara yttrandefriheten?
    Får alla samhällets skydd och uppbackning när de skända något som är heligt för andra människor?
    Och måste man skända något som är heligt för människor för att hävda den yttrandefriheten man har?
    Att tassa på tå och försöka gå alla till mötes väcker sällan någon debatt, och att man som förtryckt i ett samhälle…..eeeh nä, skit samma. Min poäng var att jag förändrar min omgivning genom att möta dom. Att genom de kontaktytor jag skapar, Så skapar jag förändring. Med respekt. Men då problematiken sträcker sig utanför den by jag nu hamnat i så är det ju bra att du finns, att du skapar debatt, provocerar och gör på ditt sätt. Så växer vi. Fridens!

  17. Publicerad 19 september, 2012 kl 11:28 | Permalänk

    Vilken fantastisk blogg du har!

    De intressanta i den här diskussionen är väl, vem fan känner sig kränkt? Vart kommer det ifrån liksom?
    Jag är av den starka tron att det inte är nått annat än någonting som de som är främlingsfientliga och lite rädda av sig har kommit fram till. De har väl slagit sina ”kloka” huvuden ihop och kommit fram till att de finns dem som inte är svenskfödda som känner sig lite kränkta av den svenska nationalsången, flaggan och nationaldagen. Så kom de fram till att det var en förbannat bra argument när man diskuterar invandrarpolitik.

    Jag är inte född i Sverige utan i Indien, kom hit som 11 månader och har sen dess bott här.
    När jag känner efter…riktigt ordentligt…nä jag känner mig inte ett dugg kränkt.
    När jag frågar vänner som kommit hit som tonåringar eller vuxna om de känner sig kränkta, tittar de oftast bara lite konstigt på mig och skrattar. ”Varför skulle jag göra de?”

    Så vem i de heligaste helvete har fått för sig att nån skulle bli kränkt undrar jag.

    Kul att hitta din blogg, verkligen!
    Mvh. Linn

  18. Helge
    Publicerad 23 april, 2013 kl 07:54 | Permalänk

    Är så glad att man blev en lättsam person som ser humorn i det mesta och dina svar till folk som i stora drag kör ….. jag är inte rasist men…. argument är ju för härliga.. Blev inte homosexuell när jag såg kuken i originalet men blev hungrig när jag läste om den svenska kebaben, ska rent av springa och köpa en. Keep up the good work!

Kommentera

  • Skribent, konsult och ibland även människa.