Sökmotoroptimering är mer rättvist

Störst är inte alltid bäst och vackrast. Tyvärr så har dock störst alltid en förmåga att synas och höras - något som kan innebära att folk i gemen förväxlar detta med att man också är absolut bäst inom sin gebit. Ett konkret exempel på detta handlar om marknadsföring. Då man förr - och även, till viss del, nu - slog på TV:n så la företag extremt mycket pengar på reklam.

En slags hjärntvätt; vid varje reklamavbrott så såg vanliga privatpersoner en specifik produkt från ett specifikt märke. Något som blev både frustrerande och irriterande - men även väldigt engagerande. Detta sett till vad som verkligen händer i butiken.

Om man hela tiden matats om ett speciellt diskmedel (och nästintill börjat hata produkten på grund av reklamen) så har man detta - indirekt - i bakhuvudet då man väl ska köpa nytt diskmedel. “ Produkt A är tio gånger mer effektivt än produkt B och C då det kommer till att lösa upp fett och ingrodda fläckar “.

Frasen ligger som ett mantra i bakhuvudet, man roffar åt sig en flaska diskmedel och betalar för den, trots att den är dyrare och i många fall sämre än de alternativ som finns. Skillnaden ligger i marknadsföring och det spelar ingen roll om det handlar om en produkt, ett märke eller en tjänst: tillvägagångssättet är detsamma oavsett - ju mer man syns, desto bättre chans har man att locka till sig kunder.

Det här har dock kommit att ändras. Till det positiva. Numera så är nämligen marknadsföringen mer jämställd och rättvis. Det är inte den som har mest pengar som syns idag - det är den som syns på smartast möjliga sätt. Genom sökmotoroptimering så syns man där kunderna de facto befinner sig och söker efter tjänster och produkter: online och genom Google.

En SEO-byrå hjälper dig att synas

Vi kan ge ett exempel på det rättvisa i detta. Du behöver hjälp av en snickare och du bor i Stockholm. Det som sker är att du skriver in dessa två ord i sökfältet på Google - snickare och Stockholm - och att du då får lämpliga förslag rangordnade efter sin relevans. Google har nämligen algoritmer som sorterar och presenterar lämpliga förslag för dig som kund.

Det största byggföretaget i Stockholm kanske inte ens kommer med bland de tio första sidorna - trots sin stora budget för marknadsföring. Anledningen är att deras hemsida inte är anpassad efter sökmotorn i fråga och att den bedöms som irrelevant för de som söker.

Den snickare som anpassat sin sida, som ger information om sina tjänster, uppgifter om priser, kommer med uppdateringar och kanske ger små tips däremot; han kommer att ranka högre. Det är heller inte mer än rätt med tanke på den tid han lägger ner på sin hemsida.

Den tiden kan dock vara väldigt tidskrävande och ta tid från den egentliga verksamheten. Därför brukar många företag idag ta hjälp med sin sökmotoroptimering och anlitat en SEO-byrå. SEO står i det här sammanhanget för Search Engine Optimization och mot betalning så får man den hjälp man behöver. Det kan innebär att den SEO-byrå man anlitar ser till att anpassa sidan - både text och bildmässigt - samt håller den uppdaterad och ser till att det finns regelbunden länk-trafik både till och från denna.

Man betalar för sökmotoroptimering - hur kan det vara rättvist?

Det finns naturligtvis en motsägelse i detta. Den mindre snickaren som plötsligt syns på Google kanske inte alls är bättre än det större företaget bara genom den högre rankingen. Dessutom så har ju denna snickare - på samma sätts om företaget som sålde diskmedel - betalat för någon form av marknadsföring.

Vi anser dock att det inte alls handlar om samma sak. Dels så beror kostnaden på vilka sökord man vill ska ranka och dels på vilken konkurrens som finns. I viss fall så ä kostnaden väldigt låg, medan den i andra fall kan vara högre.

Ska du som företag synas på tv så gäller samma - extremt höga - kostnad hela tiden och oavsett bransch. Dessutom så syns du som företag där du vill synas - under specifika ord inom din egen gebit - och du prackar således inte på någon din verksamhet eller dina produkter. Kunderna söker efter en tjänst och hittar dig. Det är en gigantisk skillnad.

17 Apr 2018