Screen_shot_2011-12-08_at_10.51.42_AM

Nu blir det reklam

Föreställ dig att promenaden till jobbet eller bussresan till skolan skulle kantas av konstverk. Föreställ dig att natur och arkitektur får vara i fokus, föreställ dig ett lugn som kommer av att inte konstant bombarderas av budskap och bilder. I São Paulo, Brasiliens största stad, så är det verklighet. Där har man nämligen förbjudit all utomhusreklam, och jag undrar om det inte är dags att vi hämtar lite inspiration från dem.

Bussar, tåg och tunnelbana är täckta i reklambudskap, stora reklamskyltar står längs vägen eller på husväggar. Löpsedlar som skriker om den senaste skandalen, annonser på sociala medier mellan dina bekantas uppdateringar. TV-, radio- och tidningsreklam, vårt samhälle fullkomligen drunknar i marknadsföringen av produkter och tjänster. Jag tror få människor, inklusive jag själv, har ifrågasatt behovet av all den här reklamen. För det är inte en naturlag utan dess närvaro i våra liv styrs som så mycket annat av politiken.

Det finns flera positiva aspekter av att slippa reklam överallt. Det finns en normaspekt till det hela, mycket reklam objektifierar kvinnor och upprätthåller sjuka kroppsideal. Reklam upprätthåller ofta bilden av män och kvinnor som fundamentalt olika och kärnfamiljen som det enda alternativet. Det uppmuntrar också en konsumerism och ett slöseri av resurser i en värld där vi hotas av klimatförändringar som en följd av just detta. Det handlar alltså inte bara om förbättrad miljö för våra sinnen, utan också för vår planet.

Att vara emot reklam är ingen okontroversiell åsikt. Tvärtom skulle jag säga att det är en åsikt som sticker i ögonen, kanske mer än vad reklamen själv gör. Att marknadsföra sig med annonser ses som enda sättet för många att få in intäkter, vilket jag skulle säga är en rätt begränsad syn på marknadsföring. Snarare är det rekommendationer och tips från bekanta som spelar störst roll i våra val än om vi ser en riktigt snygg reklamskylt. Istället kan reklam snarare verka avskräckande, med gratistidningar som är mer reklam än redaktionellt innehåll och TV-kanaler jag aldrig ser på för att de bryter för reklam konstant.

På många sätt är det trist att motstånd mot reklam ses som något radikalt och omöjligt. Överlag verkar allt fler känna att vi har mindre makt över det offentliga utrymmet, men det är inte sant. Det offentliga utrymmet är vårt att styra över, vi väljer politikerna som beslutar kring uppförandet av reklam, och därmed också nedtagandet av reklamen. Det handlar som så mycket annat om att vi helt enkelt väljer rätt politiker, om nu någon vågar vara så modig och driva på för mindre reklam och ett friare offentligt utrymme.

 

 

Texten publicerades ursprungligen i Tidningen Folket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>