Hur blir man en bra försäljare?

Oavsett vad man tycker om försäljare finns det väl egentligen ingen som ifrågasätter att de behövs. Försäljare är ju inte bara de där personerna som ständigt ringer dig i mobilen och inte ger upp förrän du vänligt men bestämt avböjt erbjudandet om nytt elavtal/telefonabonnemang/hemförsäkring. Tjejen i skobutiken som hjälper dig att hitta nya skor till barnen, eller mannen som med stor entusiasm guidar dig fram till rätt router i elektronikbutiken är ju också försäljare, liksom mäklaren som hjälper dig att få ett bra pris för din bostad. Hela vår ekonomi är i grunden beroende av försäljare och världen skulle se helt annorlunda om vi inte hade personer som uppskattade försäljarrrollen.

En bra försäljare har en genuin önskan att hjälpa människor, men också så klart en drivkraft och övertygelse om att produkten han säljer är bra och en vilja att övertyga andra om detta. En bra försäljare är lyhörd, empatisk och nyfiken på andra människor, men också duktig på att övertyga andra om sitt sätt att se på saken. Det är viktigt att kunna läsa av människor och fundera ut hur de tänker, för att på bästa sätt kunna övertyga dem om förträffligheten med den produkt man vill sälja. Rådgivning är ett ledord inom modern försäljning.

Erfarenhet, utbildning, kön och ålder har liten betydelse

När man ska rekrytera försäljare ska man inte stirra sig blind på faktorer som erfarenhet, utbildning, kön och ålder. Det finns inga studier som pekar på att en äldre försäljare presterar bättre än en yngre, eller att en person med högre utbildning är mer lämplig. Det handlar snarare, lite flytande, om att ha det där ”lilla extra” som är så svårt att sätta fingret på. En försäljare kan också prestera bra några år för att sedan helt tappa sin förmåga.

Experter på modern försäljning pekar på fem viktiga egenskaper hos en bra försäljare. De är:

  • Ego – alltså viljan att vara bäst och att vinna

  • Empati – att kunna läsa av och förstå kunderna och hjälpa dem att göra en bra deal

  • Förmåga att hantera motgångar – det finns många sätt att hantera motgångar. En bra försäljare drar lärdom av motgångarna och låter sig inte nedslås av dem.

  • Vilja att hjälpa andra – en bra försäljare försöker aldrig lura på en kund något man inte tror är bra för kunden.

  • Självdisciplin – att ha ordning och reda på kunder, affärer

Hitta försäljare genom rekrytering i Stockholm

Att hitta rätt försäljare till sitt företag kan vara svårt. Det finns många bra försäljare i Stockholm men det är också hård konkurrens om toppnamnen. Många av de bästa försäljarna trivs med sina jobb och byter inte om man inte verkligen kan locka med en intressant produkt och stor möjlighet att utveckla försäljningen inom området. Dessutom vill man ju ha en försäljare som har ett intresse och en passion för området. För att få hjälp med rekrytering i Stockholm kan man vända sig till en rekryteringsfirma, som tar hand om de första urvalen, gör intervjuer, headhuntar och tar fram en liten grupp lämpliga kandidater. Det är ett bra sätt att spara tid och samtidigt göra rekryteringen mer effektiv.

 

25 Apr 2019